Monday, August 15, 2011

kErjA & pUasA


Assalamualaikum w.b.t. & Salam Sejahtera

Erm, kali ni mau cerita apa erk? Aku mau share pasal puasa & pengalaman kerja baru aku. Aku start kerja pada 1 Ogos 2011, ngam² 1 Ramadhan. Keletihan ketika berpuasa itu tidaklah ketara sangat sebab aku enjoy dengan kerja baru aku. Memandangkan kerja aku ni berdepan dengan orang ramai, memang best la. Lagipun, aku memang suka jumpa pelbagai jenis orang. Aku boleh lihat & belajar gelagat, karenah, perangai & macam² lagi pasal human behaviour. So far, bermacam² jenis orang sudah aku jumpa, dengan pelbagai karenah & ragam. Ada yg peramah, ada yg buat muka, ada yg cerewet, & sebagainya. Syukur alhamdulillah, setakat ni belum ada lagi jumpa customer yg marah2 x tentu pasal.

Memandangkan aku bekerja di bahagian frontline, so penampilan & tutur kata harus dititikberatkan. Harus sentiasa senyum & mesra dengan pelanggan. Aku pernah ditegur oleh seorang customer supaya aku senyum, & tidak terlalu serius ketika bekerja. Aku terima tegurannya itu dengan baik. Dia pun menegur aku dengan cara berhemah. Kadang kala kita tidak menjangka siapa yg kita jumpa. Bagaimana perangai mereka, karenah mereka & sebagainya. Ada pelanggan dr business class yg begitu peramah & ada yg cerewet. Tapi kadang² customer drpd economy class lebih cerewet drp economy class customer. Tapi sebagai pekerja yg deal dengan orang² begini, aku harus sabar & melayan mereka sebaik mungkin.

Pasal puasa, setakat ni puasa aku okay ja. Belum ada bocor lg. Harap² puasa ku ni diterima olehnya. Sejak kerja ni, setiap hari pergi bazar ramadhan cari makanan untuk berbuka. Masa offday baru dapat berbuka bersama family. Sometimes kalau kawan² ajak berbuka sama², aku akan join. Erm, rasanya ini sajalah yg aku mau share setakat ni. Dah takda idea ni. Selamat berbuka puasa semua.


Salam,

tAphA azRizAn

No comments:

Post a Comment