Tuesday, January 11, 2011

...

assalamua'alaikum...

dah beberapa hari aku tak tulis blog. tak tau nak tulis apa, takda idea. sekarang ni pun tengah boring2 kat ofis, tak tau nak watpa...so, tulis la pa yang patut kat blog ni. tadi aku sempat lagi baca blog kawan aku, cebekabduh.blogspot.com.. latest entry dia cita pasal membaca. kat malaysia ni purata orang membaca buku dalam setahun adalah 8-12 buku. ada peningkatan dari yang dulu yang cuma purata 3-4 buku setahun (kalau x silap la). aku ni pun sebenarnya bukannya rajin sangat baca buku. kalau buku tu best, baru baca. tu pun salunya kawan2 yg syorkan. macam sekarang ni,kawan aku, alina syorkan aku baca novel. tajuknya aku lupa la. dia cakap novel tu best. kawan aku tu suka sangat baca novel. masa study dulu pn, aku ni x la rajin sgt wat ulangkaji. bila ada mood,baru wat revision, wat nota. tapi kalau ada keja dibagi, mesti buat. tu pun last minit.

actually, best juga membaca ni. banyak pengetahuan kita boleh amik. membaca tidak semestinya mau baca buku. setiap hari kita membaca. kalau kita melayari internet, buka facebook ka, apa ka, mesti kita membaca kan?.membaca post2 yg kawan2 kita. kalau kita jalan2 pi bandar ka,mana2 ka, mesti kita baca papan tanda yg ada di tepi2 jalan. kita baca signboard, billboard iklan, n etc. so, ini menunjukkan kita membaca setiap hari. betul ka pa yg aku cakap ni. huhu. tapi, apa yg dimaksudkan di sini adalah membaca bahan bacaan, even baca komik pun dah ok dah. tapi kalau boleh, baca la bahan2 yg berguna,contohnya buku2 ilmiah, novel2 yg ada pengajaran ka. macam kawan aku c alina tu, dia suka baca novel tulisan imaen. biarpun novel cinta, tapi terselit ajaran agama yg boleh dipelajari oleh pembaca.

ba,aku rasa panjang sudah aku tulis (aku rasa la). cukup la setakat ni, ada masa next time aku post lagi ok.

salam,

tAphA azRizAn

2 comments: