Wednesday, November 07, 2012

Assalamualaikum wbt & salam sejahtera

Apa khabar anda semua? Harap semua baik-baik sahaja. Ada satu kejadian yg berlaku pagi ini di tempat aku bekerja. Mari kita ikuti perbualan antara aku dan pelanggan.

Aku: Selamat pagi encik.

Pelanggan: Selamat pagi

Aku: Encik nak ke mana?

Pelanggan: Saya nak ke KK.

Aku: Boleh saya pinjam I/C encik?

Pelanggan: Nak tengok I/C juga ka? Saya ni selalu juga travel. Tiap-tiap bulan saya travel. Takkan tak kenal saya.

Aku: (Diam sahaja,malas mau layan. Huhu)



Aku bekerja sebagai ejen khidmat pelanggan di salah sebuah lapangan terbang di negeri Sabah. Mengikut polisi syarikat, memang kena tunjukkan I/C semasa daftar masuk. Tapi for some customers/passengers (most of them are regular customers), menganggap bahawa kami (ejen-ejen khidmat pelanggan) mengenali mereka. Excuse me, sir. There are so many passengers travelling, please don't expect us to recognize all of you. Kalau dia travel sebulan sekali, mana la aku nak kenal muka dia. Lain la kalau dia travel every week or every day. Of course aku kenal dia. Terlalu banyak perangai dan karenah manusia yg susah untuk kita handle. Itu baru kes orang tak mau bagi tengok I/C. Ada lagi kes-kes lain yg melibatkan karenah pelanggan atau customer behavior.

Itu jak la yg aku mau cerita sebenarnya. Cuma ingin berkongsi keadaan sebenar yg berlaku bila kerja sebagai frontliner ni. Until next time, see you.


Wassalam,

tAphA azRizAn

No comments:

Post a Comment