Friday, November 02, 2012

fAshIoN & rEmajA

Assalamualaikum wbt & salam sejahtera


Entri kali ini aku maw cerita pasal fesyen. Aku ni boleh dikatakan pentingkan penampilan. Aku akan pastikan pakaian, rambut, kasut, dan lain-lain yg berkaitan akan teratur rapi. Setiap kali maw keluar lepak dengan kawan2, atau menghadiri apa2 event, aku akan fikir pakaian yg akan aku pakai. Pakaian aku tidak la banyak mana pun. Tapi, aku suka mix & match. Aku memang cerewet pasal penampilan. Kadang-kadang aku akan berpakaian santai. Bukan sahaja pakaian, rambut pun penting untuk seorang lelaki. Setiap kali keluar lepak, aku akan gosok baju, biarpun baju tu baju t-shirt. My mom pun hairan. Kadang-kadang my mom bising juga dengan aku. Setiap kali keluar, mesti aku yg lambat siap. Haha.

Sebenarnya aku tulis entri pasal fesyen ni bukannya apa. Semalam kawan aku ada post dekat Facebook, pasal budak-budak zaman sekarang ni berfesyen tidak kena pada tempatnya. Korean pop atau lebih dikenali sebagai K-pop sangat popular dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Fenomena ini telah mempengaruhi rakyat di negara ini terutamanya golongan remaja. Tanpa menyelidik dan memahami mengenai fesyen artis Korea, remaja di Malaysia menjadi mangsa fesyen. Kenapa aku cakap diorang jadi mangsa fesyen? Cuba korang bayangkan, cuaca di Malaysia ni panas, tapi diorang pakai selendang menutupi leher. Kan panas tu. Itu selendang. Ada pula tu tengah hari buta pakai jaket. Pastu lepak masa hari panas. Tengok muka dah mandi peluh. Biar mandi peluh, asalkan bergaya. Huhu. Adik-adik semua, kalau nak berfesyen pun, kena la berpada-pada. Tengok la cuaca tempat kita ni. Bukannya sama dengan cuaca diorang dekat sana. Negara diorang tu nampak ja macam panas, tapi angin diorang tu sejuk. Sebab tu la diorang pakai macam tu. Kalau nak pakai macam tu pun,boleh tiada masalah. Tapi mestilah padankan dengan tempat dan event. Ini lepak dengan kawan-kawan tengah panas pun nak pakai macam tu. Kalau lepak kat shopping mall, tak kisah la because shopping mall tu sejuk. Kadang-kadang kesian juga tengok anak-anak remaja yg jadi mangsa fesyen ni.

Rasanya cukup la ini ja yg aku nak katakan. Maw cakap banyak pun,susah jg kan. Yala, aku ni bukannya pakar fesyen. Tapi kalau kawan-kawan or family minta pendapat tu, boleh la juga aku bagi pendapat. So,adik-adik semua, kalau berfesyen tu, tengok tempat and event,okay. Try mix & match. That's all, untill then, see you.

Sekian, wassalam.

tAphA azRizAn

No comments:

Post a Comment